Geschiedenis

Friday, December 21, 2007

modernisering

Het begrip ‘modernisering’ verwijst naar de overgang van de traditionele standenmaatschappij naar de moderne samenleving, oftewel de moderniteit.

Kindersterfte was de voornaamste oorzaak van de trage bevolkingsgroei welke nodig was voor de modernisering. De andere oorzaak was de incidentele demografische crises.

Het transport en de communicatie werden beter en sneller, waardoor meer ziekten endemisch werden en de invloed van de epidemieën afnam, In de meeste andere delen van de wereld deed de overgang zich later voor. Hij bevorderde de migratie, naar de steden.

Een van de meest in het oog springende aspecten van de twintigste eeuw was de demografische geschiedenis: de groei en het gedeeltelijke verval, waarin zowel de wetenschap als de sociale veranderingen een belangrijk aandeel hadden.

De wetenschap had een aandeel in de daling van zowel het sterftecijfer als geboortecijfer:
De eerste anticonceptiepil kwam in 1960 op de markt.

De massaslachtingen (oorlog en epidemieën) van de twintigste eeuw hadden weinig effect op de bevolkingsgroei.

Een van de andere kenmerken van de 20ste eeuw was de tomeloze groei van de steden.
In 2000 kon de helft van de wereldbevolking zich stadsbewoner noemen.
Het was wederom een keerpunt in de geschiedenis van de mensheid.

De verstedelijking was tevens de voornaamste oorzaak van de afname van de bevolkings¬groei vanaf 1970.
Zullen de omstandigheden in de steden de inwoners ook in de toekomst ontmoedigen om kinderen te nemen?
In de Verenigde Staten ging de groei van het telegraafsysteem gelijk op met die van het spoorwegstelsel, omdat de telegraaf in dienst stond van de spoorwegen. De verspreiding over de rest van de wereld was gekoppeld aan de groei van het Britse Rijk, dat ook van de telegraaf profiteerde. Over het algemeen verschafte de telegraaf de gebruikers, in de praktijk voornamelijk Europeanen en Amerikanen, een enorm voordeel op het gebied van de kosten, snelheid en betrouwbaarheid van de informatievoorziening.

Tegelijk stimuleerden de stoomschepen en treinen ook de voortgang van de industrialisatie. De omvang van het scheepvaartverkeer zou tussen 1850 en 1910 verviervoudigen.

Er werd goed gebruikgemaakt van de telegraaf, van nieuwe bedrijfsorganisatorische methoden en van de lage prijzen van ijzer, staal en kolen.

In Afrika en Azië diende het spoorwegnet doorgaans doeleinden van de koloniale grootmachten, zoals de bevordering van de export. De treinsporen werden dus veelal tussen de plantages en de mijnen en de dichtstbijzijnde haven gelegd, net zoals in Afrika en Zuid-Azië. De dagen van de handelaren-avonturiers waren voorbij.

Belangrijkste technologische veranderingen in de communicatie en het transport van de:
1870-1940: uitvinding en verspreiding van de telefoon, de auto en de radio (pas vanaf 1920 uitgebreid gebruikt, en dan nog voornamelijk in de VS).
Hetzelfde gebeurde op het gebied van de mode, de muziek, de sport en de kookkunst.
Nu de emancipa¬tie¬strijd gestreden is en in die zin het ´einde van de ge¬schie¬de¬nis´ is bereikt, kan het we¬ten weg¬zak¬ken in de uni¬¬ci¬teit, relati¬vi¬teit en plu¬¬ra¬¬¬¬liteit van het zelf, het ogenblik en de ge¬schie¬de¬nis. En niet de verschillen, maar de overeenkomsten kregen plotseling de aan-dacht.

No comments: